Dag 6

Voor alle verslagen klik hier.

Dag 6 door Deniz (TSG)

Vandaag begon de dag weer lekker vroeg rond een uur of zes, zodat wij onze 3 overige pogingen goed konden benutten. Na snel ontbeten te hebben zijn we linea recta naar de paddocks gegaan om daar verder aan onze auto te sleutelen om zo een nog hogere score te behalen. De lager van ons rechter voorwiel is daar toen schoongemaakt en opnieuw geolied, en er werden de eerste stappen gemaakt om ons live datasysteem definitief te installeren. Hierna is vlak voor onze 3e poging net zoals gisteravond onze nieuwe rijstrategie besproken, die wij samen met Douwe, een leerling van het TSG en zeer groot fan van F1 en de achterliggende rijtechniek, ontwikkeld hebben. De nieuwe strategie zou voor een consistentere gemiddelde snelheid moeten zorgen door rechter door bochten heen te gaan en vaker strak langs de binnen- en buitenbocht te gaan.

Met deze nieuwe aanpassingen aan ons voertuig en strategie hebben wij bij de eerste poging van de dag gelijk weer een record weten te scoren: 197.5km/kWh! Dat was een hele 5km/kWh meer ten opzichte van het vorig record van gisteren. Dit was dus gelijk een duidelijke bevestiging dat onze nieuwe strategie zeker een stap in de goede richting was.

Nu gemotiveerd te zijn door dit succes besloten wij gelijk door te pakken en onze overige 2 pogingen voor de dag proberen te nuttigen. De data van de vorige ronde werd grondig geanalyseerd en werd de rijstrategie verfijnd. Tegelijkertijd werd het live datasysteem in de paddock getest, maar de aansluiting met de auto was nog niet goed uitgevogeld en dus werd besloten dat pas de 3e, en daarmee laatste, ronde met live data zou worden gereden. Terwijl de 2e poging van de dag bezig was werd er in de paddock doorgewerkt aan het live datasysteem zodat die voor de 3e poging direct geïnstalleerd kon worden.

De 2e poging begon goed en was op weg om misschien zelfs een score van boven de 200km/kWh op te leveren. Helaas had vrijdag de 13e blijkbaar het hele weekend nog werking; op een gegeven moment liep de communicatie vast doordat de rollenverdeling onduidelijk was, waardoor de driver niet consistente coaching kon krijgen. Uiteindelijk werd wel redelijk efficiënt gereden, maar de score was ver verwijderd van de gewenste 200km/kWh.

Deze blunder moesten we dus wel rechtzetten, en werd de druk op de 3e poging alsmaar hoger. De rolverdeling werd snel gereorganiseerd en de misverstanden van de vorige poging werden rechtgezet. Tegelijkertijd probeerde team techniek nog de live datasysteem pratende te krijgen, maar de inspanningen mochten niet baten. Live data werd dus uitgesteld voor 2026. Maar dit tegenvallertje hield het team niet tegen. Snel werden de laatste voorbereidingen getroffen om de auto rijklaar te maken voor de 3e poging en al snel kreeg de Road Thunder de groene vlag. De communicatie tussen het team van ronde tijden, de pitstop en de driver liep deze keer vloeiend, de driver deed haar best om zich aan de efficiëntste baan te houden, en na 35 minuten strijden kwam de auto weer terug in de pitstop. De driver werd opgevangen en de auto werd terug naar de paddocks geracet zodat de data van onze eigen Joule Meter afgelezen kon worden. Toen kwam de score: 184km/kWh. Helaas, de 200 werd het niet.

Ondanks de inspanningen van het team ging het tijdens de 3e poging dus toch zodanig mis dat niet alleen de 200km/kWh niet gehaald werd, maar dat er ook redelijk onder de PR van 197,5km/kWh werd gescoord. Maar goed, de eindscore was toch een zeer mooie 197,5km/kWh. Dit is een zeer redelijke verbetering van zeker minstens 20km/kWh ten opzichte van vorig jaar!

Na de pogingen kwamen de prijsuitreikingen. Wij hoopten net als vorig jaar weer de veiligheidsprijs te winnen, maar de Grieken en Fransen hadden voor dit seizoen dat plan gedwarsboomd. En het gebruik van zogenoemde “technasium praktijken” hielp waarschijnlijk ook niet. Hierna was het alweer tijd voor het avondeten en kort teamoverleg. Deze dag aten wij wraps in de vorm van buffet, waardoor iedereen aan zijn eigen eetwensen kon voldoen. Na dit overwinningsdiner (een score van 197,5km/kWh beviel ons, ondanks de andere tegenslagen, voor overduidelijke redenen zeer goed) hadden wij een kort teamoverleg waarin de resultaten van vandaag bespraken en afspraken rondom het opruimen maken zodat wij maandag tijdig richting Zwolle konden vertrekken.

Verder was een kort moment van spanning toen gedacht werd dat Maura symptomen van gordelroos zou vertonen. Na een kort bezoekje aan de EHBO bleek Maura echter gelukkig niet een patiënt zero te zijn.

Uiteindelijk was onze laatste dag op de SEM dus een dag vol strijd, tegenslagen en succes. Met deze nieuwe score, opgedane ervaring en een teamgevoel dat nog nooit zo sterk is geweest zullen wij de volgende ochtend terug naar Nederland reizen.