13 februari 2020

Rome- en Griekenlanddag

Klas 5 is één hele dag intensief bezig geweest met de voorbereiding op de Rome- en Griekenlandreis. Er waren lezingen, workshops en de leerlingen hielden proefpresentaties. Een zeer boeiende dag.

Eind februari vertrekken de leerlingen van klas 5 voor een week naar Rome en Griekenland. Tijdens deze reis houden de leerlingen presentaties over de diverse bezienswaardigheden. Op de speciale Rome- en Griekenlanddag konden de leerlingen hun presentaties vast oefenen en kregen zij feedback van hun docenten hoe ze de presentatie nog verder konden verbeteren. Ook kregen de leerlingen een workshop, waarbij ze konden werken aan hun presentatievaardigheden.

Er waren er diverse lezingen. Zo vertelde dr. Martijn Icks, docent en onderzoeker Oude Geschiedenis aan de faculteit Geesteswetenschappen van de UvA, over de zichtbaarheid van Romeinse keizerlijke macht: hoe verschenen Romeinse keizers in het openbaar, wie mocht er bij ze in de buurt komen, hoe strak werden die verschijningen geregisseerd? Kortom, vragen die je ook over moderne politici kunt stellen.

Dr. Janric van Rookhuijzen, docent en onderzoeker Geschiedenis en Archeologie van het klassieke Griekenland aan de Universiteit Utrecht, toonde tijdens zijn lezing overtuigend aan dat wat wij het Parthenon noemen eigenlijk helemaal niet het Parthenon is. Zijn bevindingen doen veel stof opwaaien in de wereld en het was erg leuk om nu uit de eerste hand te horen hoe hij tot zijn conclusies is gekomen. Lees ook het artikel in de Volkskrant over dit onderwerp.

Verder was er een lezing van dr. Veerle Gaspar, historica, die ons bevlogen meenam naar de wereld van opgravingen en religieuze gebruiken in Rome en omstreken. Onze eigen collega Anne-Rixt Kuik MA, kunsthistorica en beeldend kunstenares, gaf een les schilderkunst. Ze ging in op de barokke schilderkunst en liet de leerlingen zelf aan de slag met deze schildertechniek van licht en donker. Tot slot liet drs. Piet den Otter, (kunst-) historicus met als specialisatie de Middeleeuwen, de leerlingen kennismaken met een aantal christelijke kerken in Rome en hun prachtige mozaïeken. Piet den Otter heeft ook een aantal malen deelgenomen als gids aan onze Romereis.

Kortom, als onze leerlingen nu niet goed beslagen ten ijs komen in Rome en Griekenland, dan weten wij het ook niet meer!