De leerlingen van klas 3 zijn gestart met het profielkeuze-traject. Het kiezen van een profiel – in welke vakken ga je eindexamen doen en welke studies passen daar bij – kan behoorlijk ingewikkeld zijn. Belangrijk onderdeel van het traject is om je in jezelf te verdiepen. Immers, wanneer je meer over jezelf weet ben je beter in staat om de uiteindelijke profielkeuze te maken. De leerlingen gingen daarom aan de slag met het kwaliteitenspel.
Om inzicht te krijgen in je eigen kwaliteiten is het ook nuttig om te kijken wat anderen voor kwaliteiten in jou zien. De leerlingen zaten bij elkaar in groepjes. De eerste keer met klasgenoten die ze goed kennen, de tweede keer met klasgenoten die ze minder goed kennen. Voor hen op tafel lagen een heleboel kaartjes met diverse kwaliteiten: moedig, vrolijk, geduldig etc. Om de beurt pakten de leerlingen een kaartje en gaven die aan iemand anders, met een korte toelichting (waar en hoe zie jij die kwaliteit bij die persoon?). De ontvanger van het kaartje luisterde, gaf geen commentaar en maakte een lijstje met de toegekende kwaliteiten. De laatste minuten van de les werden doorgebracht in stilte: de leerlingen rangschikten hun kwaliteiten en schreven op hoe zij zelf vonden dat de kwaliteiten bij hen pasten. Dit document gaat in hun loopbaandossier en wordt gebruikt tijdens de persoonlijke mentorgesprekken over de profielkeuze. Lees meer over de profielkeuze op: https://www.celeanum.nl/begeleiding/decanaat-profiel-en-studiekeuze/profielkeuze-klas-3/
Op de foto’s klas 3D die druk bezig is met het kwaliteitenspel.