18 september 2025

Fouten maken mag!

Bij de les wiskunde pakten de docenten het nèt even anders aan. In de klas hebben ze een nieuwe werkvorm uitgeprobeerd: “Zoek de fout”, want fouten maken is heel leerzaam!

De leerlingen kregen een aantal uitgewerkte wiskunde-opgaven… met expres een foutje erin verstopt! Hun opdracht? De fout opsporen en uitleggen wat er misgaat – en vooral: hoe het wél moet.

Wat we zagen?
✔️ Fanatiek speurwerk
✔️ Veel overleg en samenwerken
✔️ Mooie uitlegmomenten onderling

Tijdens de nabespreking kwamen alle leerlingen aan bod, zodat iedereen betrokken bleef. En het leukste? Ze vonden het hartstikke leuk om te doen! Zo’n actieve manier van leren helpt niet alleen om de stof beter te begrijpen, maar ook om elkaar te helpen en samen te denken. Een geslaagde les – zeker voor herhaling vatbaar!

Eén van de wiskunde collega’s – Frederieke van Perlo – heeft zelfs een hele website over activerende didactiek bij wiskunde (maar veel voorbeelden zijn ook bij andere vakken zeer bruikbaar). Neem eens een kijkje op: https://www.activerendewiskunde.nl/