25 februari 2016

To do or not to do?

Klas 1F maakte samen met mevrouw Roos van Engels een filmpje over het werkwoord ‘to do’.

De leerlingen hebben dit liedje in één les ingestudeerd en zelf bedacht hoe ze het wilden filmen. Aan het eind van de les is het opgenomen. Zie hier het leuke resultaat!

De tekst:

To do or not to do?

We gaan een liedje zingen,
over een vreemde taal.
Dat blijft vast beter hangen,
dan weer een saai verhaal.
Het gaat over een werkwoord,
waar je heel vaak iets mee doet.
Je raadt het misschien al,
het is het hulpwerkwoord ‘to do’ (t).

Je hebt dit werkwoord nodig,
voor zinnen met een vraag.
En ook voor een ontkenning,
dat klinkt misschien wat vaag.
Een vraagzin is ‘Do you like tea?’
Ontkenning is ‘I don’t!’
En als je dit goed aanleert
wordt dat op de toets beloond.

Er zijn nog andere vormen,
Want bij he en she en it,
zeggen we does of doesn’t,
That is a perfect fit!
Nu ken je alle vormen
van de tegenwoordige tijd,
en zul je ze onthouden,
tot in de eeuwigheid.

Nu op naar het verleden,
dat is niet moeilijk hoor,
Het is een enkel woordje,
dus zingen wij in koor:
Wil je in’t Engels zeggen
dat je iets al hebt gedaan:
I did, you did, he did, we did,
en weer van vooraf aan.

Tot nu toe was het easy,
je wist dit allemaal best,
Waar zit dan toch die moeilijkheid,
die alles vaak verpest?
Na alle vormen van ‘to do’
krijg je het infinitief!
Oftewel het HELE WERKWOORD!!,
Dus onthoud dat alsjeblief!!