Celetour: schijn en werkelijkheid in Rome 16e/17e eeuw

In het schooljaar 2018-2019 organiseert het Nederlands Klassiek Verbond (NKV) in samenwerking met het Celeanum een aantal klassieke lezingen in het kader van Celetour. De lezingen worden gehouden aan de Zoom 37 en starten om 19.30 uur (inloop 19.15 uur). De toegang is voor leden en leerlingen gratis, anderen betalen 2.50 euro toegang.

NKV-lezingen 2018-19

Week 9 di 26 feb dr. C.L. (Christiaan) Caspers

Maarten & Christina:

Schijn en werkelijkheid in het Rome van de 16e/17e eeuw. Een bezoek aan Rome is voor iedere reiziger een hoogstpersoonlijke ervaringen. In deze lezing gaan we de belevenissen na van twee noorderlingen wier reactie op de Eeuwige stad wel heel sterk uiteen liep. Maarten Luther belandde in het Rome van Paus Julius II: de stad waarin Rafael en zijn tijdgenoten, in opdracht van Julius en diens bankier Agostino Chigi, alles op alles zetten om de aanstaande reformatie af te wenden. ‘Ich glaubte alles’, zou Luther later zeggen, ‘was daselbst erstunken und erlogen war’ (‘Ik geloofde alles, hoe verstonken en gelogen het ook was.’). Ruim honderd jaar later maakte Christina, de ex-koningin van het protestantse Zweden, haar opwachting, als bekeerling van de katholieke kerk. Rome onderging op dat moment net een nieuwe gedaanteverwisseling, onder toezicht van de bouwlustige Paus Alexander VII. Nu waren het de architect Borromini en de alleskunner Bernini die hun spel met schijn en werkelijkheid mochten spelen, ter eer en glorie van de in zijn bestaansrecht bedreigde Moederkerk. In de uitvoerig geïllustreerde lezing passeren tal van bekende en minder bekende monumenten en kunstvoorwerpen de revue. Een schriftelijke weerslag van de lezing is gepubliceerd in het tijdschrift RomaAeterna (zie www.romaaeterna.nl) en kan dienen als voorbereidend materiaal.

week 14 do 4 ap Anton van der Hooff

Ovidius, spelen met het Epos

Ovidius noemt zichzelf een lusor, een speler. Hij is inderdaad de meester van de lichte poëzie. Speels is hij in zijn omgang met de oude mythen in de Metamorphoses. Nog duidelijker toonde hij zijn frivole karakter in zijn gedichtenreeks Liefdes (Amores) en in Liefdeskunde (Ars amatoria), waarin hij zich opmerkelijk vrouwvriendelijk toont, net als trouwens in zijn Heldinnenbrieven. De twee kostelijke werken waarmee hij zijn populariteit vestigde (in Pompejaanse graffiti wordt hij aangehaald!) zijn om morele gevoeligheden van sommige scholen te ontzien geen onderdeel van het pensum, maar ze zijn essentieel om de aard van zijn dichterschap te begrijpen. Daarom worden ze in deze voordracht als opstap gebruikt om oog te krijgen voor de sensualiteit en ironie van de Metamorphoses.

week 21 do 23 mei Dr. L.B(ouke) v.d. Meer,

De Etruskische Taal

De Etruskische taal Het Etruskisch is een dode, niet-Indo-Europese, agglutinerende taal die gesproken werd in Etrurië (het gebied tussen de Arno en de Tiber), de Po-vlakte en Campanië. De oudste van ca. 11.000 inscripties dateren van ca. 700 v.C., de laatste uit de tijd van keizer Augustus. Het alfabet is van Griekse oorsprong. De grammatica is in grote lijnen bekend maar de betekenis van zeer vele woorden niet. De meeste inscripties zijn funerair, in de trant van “Avle, zoon van vader a en moeder b, stierf op x-jarige leeftijd.” De langere, sacrale en juridische inscripties zijn het meest interessant. Spreker behandelt epigrafische vondsten uit recente opgravingen, de taalontwikkeling aan de hand van case studies (analyse en vertaling van inscripties inclusief hun archeologische context), de taalverwantschap tussen het Etruskisch en het niet-Griekse Lemnisch, en de vraag wat die verwantschap betekent voor de ethnische formatie en identiteit der Etrusken.

september 2018
MDWDVZZ
      1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
« aug   okt »